Uit een onderzoek Sustainable Travel Report is er door Booking.com informatie verzamelt van meer dan 33.000 verschillende reizigers van over de hele wereld. Een groot deel van hen is op zoek naar duurzamere manieren om te reizen, waarbij zelfs 76% van de reizigers aangeeft in de komende 12 maanden duurzaam op reis te willen.

Een groot deel van deze reizigers geeft zelfs aan dat zij meer willen betalen voor milieuvriendelijke opties. Ook in Nederland blijkt dat veel mensen op zoek zijn naar een duurzamere manier om op reis te gaan, bijvoorbeeld om extra belasting te betalen over hun vluchten.

Veilig en duurzaam op reis

Naast dat duurzaam op reis een belangrijke rol speelt, doet veilig reizen dat ook. Deze twee aspecten zij enorm goed te combineren, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een VPN. Hiermee kun je je IP adres veranderen, waardoor de cookies niet worden opgeslagen en de vliegtuigmaatschappijen, hotels en autoverhuurders de prijzen niet kunnen verhogen op basis van je locatie.

Naast dat je hiermee op zoek kunt naar goedkopere manieren van reizen, kun je dus ook op zoek naar duurzamere vluchten. Je hebt in dat geval namelijk meer te besteden, kunt vliegtickets vanaf meerdere vliegvelden zoeken en kunt bekijken waar de bijdrage aan duurzaamheid het grootst is.

Krimp luchtvaart

Dat men duurzamer wil reizen en bereid is om daar meer voor te betalen, zien we uit het onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Uit dit onderzoek blijkt namelijk dat wij als Nederlanders graag willen dat de luchtvaart krimpt, onder meer om onze ecologische voetafdruk te verminderen.

Maar liefst 49% van de Nederlanders geeft dit aan, vooral omdat zij de schade die vliegen veroorzaakt aan het milieu te groot vinden. Ondanks dat vliegvelden als Schiphol voor de Nederlandse economie erg goed zijn en 14% aangeeft dat er ruimte voor groei moet blijven, is de meerderheid het eens met de stelling dat de luchtvaart in moet krimpen.

Hoe moet dit worden bewerkstelligd

Volgens de ondervraagden zijn er verschillende manieren waarop dit kan worden bewerkstelligd, waarbij zij wel aangeven zelf niet volledig te willen opdraaien voor de kosten. Zo moeten de vliegtuigmaatschappijen gedwongen worden om te verduurzamen, bijvoorbeeld door over te stappen op schonere brandstoffen. Daarnaast moeten maatschappijen die met verouderde, vervuilende of lawaaiige toestellen vliegen extra betalen.

Daarnaast moeten de prijzen van tickets volgens de ondervraagden omhoog, om ervoor te zorgen dat het vliegen ook minder interessant wordt. Op dit moment gebruiken vliegtuigmaatschappijen als RyanAir en Transavia dusdanig lage prijzen dat de schade voor het milieu niet opweegt tegen de kosten van een vliegticket. Dit moet het internationaal vliegen ook een stuk minder interessant maken.

Duurzaam op vakantie is prijzig

Ondanks dat veel Nederlanders willen dat er duurzamer wordt gevlogen en gereisd, blijkt een duurzame vakantie erg duur. Zeker met de huidige inflatie vindt meer dan 53% van de ondervraagde dat het duurzaam reizen simpelweg te duur is geworden. De meerderheid van de Nederlanders maakt zich inmiddels druk om het betalen van de rekeningen, waardoor het verduurzamen van het reisgedrag van ondergeschikt belang is.

Zijn we eenmaal op reis, dan zijn we ons wel meer bewust van milieuvriendelijk gedrag. Zo lopen we bijvoorbeeld vaker naar het restaurant, huren we vaker fietsen in plaats van scooters, zoeken we naar accommodaties die letten op het milieu en zetten we vaker de airconditioning uit wanneer we niet in de accommodatie zijn. Ook worden handdoeken vaak hergebruikt en niet dagelijks gewassen.

Kortom, het duurzaam reizen is steeds meer in opkomst, maar moet volgens de consument wel betaalbaar blijven. Vooral de vliegtuigmaatschappijen zelf moeten daarom last gaan krijgen van de verduurzaming, onder meer door minder vaak te vliegen, schonere brandstoffen te gebruiken en extra belasting te betalen als er sprake is van vervuilende, lawaaierige of verouderde toestellen.

De Beste Strandhuisjes in jouw inbox!

- Alle aanbiedingen rechtstreeks in jouw mailbox

- Nooit meer te veel betalen

- Altijd op de hoogte van de beste aanbiedingen

Gefeliciteerd! Vanaf nu ben jij op de hoogte van de beste aanbiedingen!